„Objektivní formativní hodnocení projektových zpráv a prezentací“ pro SŠ a VOŠ


Vhodné pro financování z projektu "ŠABLONY"

Cílem kurzu „Objektivní formativní hodnocení projektových zpráv a prezentací“ pro SŠ a VOŠ je podpořit projektové vyučování a využít projekty pro podporu kritického myšlení a čtenářské (argumentační a prezentační) gramotnosti ve školách.

Mnozí učitelé do své výuky běžně zapojují různé prvky výzkumných projektů. Studenti často vyhledávají informace, hledají argumenty, připravují prezentace. Úroveň těchto prezentací ale není vždy stejná, ne každý má talent a přirozenou schopnost texty vytvářet. S klesající literární gramotností a využíváním zkratkovité komunikace sociálních sítí je stále potřebnější studenty ke strukturované komunikaci cíleně vést.

Formativní vícekriteriální hodnocení těchto zpráv může při opakovaném využití podpořit rozvoj komunikačních a argumentačních dovedností studentů v různých oborech a podpořit jejich komunikační kompetence. Přístup k hodnocení představený v kurzu je využíván jako přístup k hodnocení studentů britské The Open Univerzity Business School. Přístup byl vyvinut s cílem podporovat rozvoj studentů v průběhu celého studia díky poskytování strukturované, podnětné zpětné vazby k různým aspektům projektových písemných prací a prezentací. Přístup může být zajímavou inspirací pro učitele na středních a vyšších odborných školách.

Garantka kurzu má sama zkušenost jak s hodnocením samotným, tak s jeho přípravou a zaučováním tutorů The Open Univerzity Business School v době, kdy vedla akademický tým české pobočky. Sama spolu s kolegy využívá tento přístup ve výuce v různých oborech na českých VŠ a VOŠ. Přístup je bez problémů využitelný v běžné výuce na vyšším stupni škol a usnadňuje hodnocení písemných projektových výstupů i prezentací studentů.

Cílem kurzu je poskytnout učitelům nástroje pro podporu studentů při přípravě projektových výstupů a jejich objektivní hodnocení.

Učitelé si v kurzu sami vyzkouší hodnocení krátkého textu, připraví si strukturu hodnocení nějakého typu výstupu, který sami realizují, vyzkouší si přípravu textové hodnotící zprávy, promyslí si vazbu hodnocení na strukturu dokumentu a cíle projektu. Společně se zamyslí nad možnostmi předcházení rizikům při hodnocení a možnostmi jeho využití v sebehodnocení nebo hodnocení „peer group“.

Kurz je postaven především jako zážitkový a diskusní. Pedagogové budou vystavováni cyklu učení: osobní zážitek nebo zkušenost – jeho reflexe – upřesnění informací – možnosti uplatnění v praxi. Odborný výklad tak bude průběžně doplňován praktickými částmi s ukázkami a nácviky.

Cyklus navazuje a rozšiřuje již akreditovaný cyklus kurzů „Projektová výuka prakticky a s nadhledem“.

Parametry kurzu:

  • Forma: Prezenční

  • Místo konání: učebna Zenklova 32/28, Praha 8 nebo prostory příslušné školy.

  • Číslo rozhodnutí o akreditaci: MSMT- 27358/2019-3-802, platnost do 24. 2. 2023.

  • Cílová skupina: pedagogičtí pracovníci škol - učitelé gymnázií, SOŠ a SOU, VOŠ.

  • Předpokládaný počet účastníků: 6-15 osob.

  • Hodinová dotace: 8 x 45 minut.

  • Cena: 21 200 Kč pro skupinu, 2 300 Kč pro jednotlivce

  • Certifikát DVPP je výstupem kurzu