„Formativní hodnocení projektových kompetencí“ pro SŠ a VOŠ.


Vhodné pro financování z projektu "ŠABLONY"

Cílem kurzu „Formativní hodnocení projektových kompetencí“ pro SŠ a VOŠ podpořit rozvoj kompetencí studentů v projektovém vyučování.

Mnozí učitelé do své výuky běžně zapojují různé prvky projektové práce s cílem podpořit kromě samotných znalostí i studijní, pracovní a sociální kompetence studentů. Právě cíle v oblasti kompetencí je pro mnohé pedagogy velmi obtížné formulovat, natož hodnotit tak, aby je studenti chápali, dokázali na ně reagovat a dokonce se cítili motivovaní tyto cíle naplňovat.

Hodnotící matice, jako jeden z přístupů ke tvorbě hodnotící škály formativního hodnocení může v této situaci výrazně pomoci, a to jak při přípravě samotného hodnocení, tak při přípravě projektových cílů, cílů učení nebo budování portfolia kompetencí studenta.

Kurz ukazuje, jak postavit hodnotící matici pro projekt nebo kurz, jak ji využít pro hodnocení, sebehodnocení nebo pro vzájemné hodnocení studentů. Kurz se dotýká i možností využití moderních technologií pro hodnocení.

Systém využití formativního hodnocení vychází z metodiky belgické univerzity, která je v mnoha podobách realizována i dalšími institucemi na úrovni středních a vyšších odborných škol zaměřených na rozvoj kompetencí žáků. Zaměření na kompetence přitom patří k nejmodernějším trendům ve vzdělávání na středních a vyšších školách.

Inspirací pro tento kurz byly aktivity v projektu Inovace VOV, kde workshop na téma formativní hodnocení vedený panem Tijsem Roasertem, PhD z Ghent univerzity v Belgii bylo projektovým týmem několika VOŠ považováno za jedno z nejinspirativnějších školení v poslední době.

Protože cílem cyklu kurzů je podpořit projektové vyučování a využít projekty pro podporu průřezových i oborových kompetencí studentů ve školách, je tento kurz zaměřen na využití formativního hodnocení pro hodnocení kompetencí studentů ve výukových projektech.

Garantka kurzu má sama se zaměřením na kompetence a jejich hodnocením zkušenost jak z akademické oblasti, především z jejího působení v The Open Univerzity Bussines School, ale i v oblasti podnikového hodnocení – metodu s úspěchem využívala jako hodnotitelka podle hodnotícího rámce EFQM, která je aplikována napříč různými obory v mnoha organizacích na celém světě.

Cílem kurzu je poskytnout učitelům nástroje pro podporu studentů při rozvoji jejich kompetencí a využití hodnocení v jejich motivaci ke studiu.

Učitelé si v kurzu sami vyzkouší vytvoření hodnotící matice pro určité kompetence v rámci tréninkové aktivity. Promyslí si vazbu hodnocení na typ projektu a výukové cíle. Vyzkouší si matici využít pro vlastní sebehodnocení a plánování rozvoje. V rámci kurzu si vyzkouší i vzájemné „peer group“ hodnocení. Společně se zamyslí nad možnostmi předcházení rizikům při hodnocení a možnostmi jeho využití.

Kurz je postaven především jako zážitkový a diskusní. Pedagogové budou vystavováni cyklu učení: osobní zážitek nebo zkušenost – jeho reflexe – upřesnění informací – možnosti uplatnění v praxi. Odborný výklad tak bude průběžně doplňován praktickými částmi s ukázkami a nácviky.

Cyklus navazuje a rozšiřuje již akreditovaný cyklus kurzů „Projektová výuka prakticky a s nadhledem“.

Parametry kurzu:

  • Forma: Prezenční
  • Místo konání: učebna Zenklova 32/28, Praha 8 nebo prostory příslušné školy.
  • Číslo rozhodnutí o akreditaci: předpokládané udělení akreditace v říjnu 2019.
  • Cílová skupina: pedagogičtí pracovníci škol - učitelé gymnázií, SOŠ a SOU, VOŠ.
  • Předpokládaný počet účastníků: 6-15 osob.
  • Hodinová dotace: 8 x 45 minut.
  • Cena: 21 200 Kč pro skupinu, 2 300 Kč pro jednotlivce
  • Certifikát DVPP je výstupem kurzu