"Umění sporu ve výuce ke kritickému myšlení a multi-názorové toleranci"


Vhodné pro financování z výzvy 28 nebo z projektu "ŠABLONY"

Cílem kurzu je podpořit ve výuce rozvoj osobních, sociálních a občanských kompetencí dětí využitím polemiky jako rámce pro komunikaci o konfliktních společenských tématech z různé perspektivy.

Učitelé znají polemiku spíše jako poměrně náročný slohový útvar. Hádat se a odporovat dokáže dítě už v předškolním věku a spor je přirozenou součástí našich životů. Ne každý ale umí vybírat kvalitní argumenty a přesvědčovat objektivně, bez zneužívání emocí.

V kurzu je pro zjednodušení využita struktura jednoduché argumentační eseje - ukazuje jak zadávat, vysvětlovat i hodnotit písemnou formu přesvědčování o vlastním názoru. Učí tak sbírat a předkládat argumenty, vyvracet protiargumenty a konstruovat přesvědčivou zprávu, proslov, prezentaci, obchodní nabídku apod. Schopnost argumentovat tak předkládá jako základ pro společenskou diskusi, uvažování a psaní, a to jak pro potřeby budoucího studia žáků, tak jejich osobního a pracovního života.

Zvládnutí kurzu je základem pro využití polemiky ve třídě, jako umění sporu, s předkládáním argumentů vyvracejících názor oponenta, umožňuje využít tvořivost, výřečnost i emocionalitu žáků. Polemika, organizovaná jako skupinová aktivita nebo projekt, pomáhá k osvojení správných návyků celému kolektivu třídy. Lze ji využít k podpoře sociálních dovednosti žáků, může rozvíjet multinázorovou a multikulturní toleranci, provokovat pochopení různých pohledů na stejnou věc. Polemiku je vhodné zařadit především do společenskovědních předmětů – výchovu k demokracii, jazyky, dějepis, zeměpis, psychologii, filosofii apod. Možnost „kritizovat“ – polemizovat s učivem nebo názorem provokuje studenty k pečlivému a rozsáhlému studiu a cílenému vyhledávání argumentů, samotná realizace rozvíjí jejich sociální a komunikační dovednosti.

Vedení polemiky jako projektu umožňuje učiteli i žákům nacvičit správné návyky pro život v demokratické společnosti - tj. dovednost získat vstupní informace o souvislostech problému, dovednost strukturovat a prioritizovat argumenty, schopnost respektovat odlišný názor oponenta, schopnost snášet odpor a kritiku od oponenta, tolerance k možnosti neexistence jednoho správného řešení apod.

Kurz je postaven především jako zážitkový a diskusní. Pedagogové budou vystavováni cyklu učení: osobní zážitek nebo zkušenost – jeho reflexe – upřesnění informací – možnosti uplatnění v praxi. Odborný výklad tak bude průběžně doplňován praktickými částmi s ukázkami a nácviky.

Parametry kurzu:

  • Forma: Prezenční

  • Místo konání: učebna Zenklova 32/28, Praha 8 nebo prostory příslušné školy.

  • Číslo rozhodnutí o akreditaci: Č.j.: MSMT- 21710/2020-2-502, Platnost akreditace do 21.07.2023

  • Cílová skupina: pedagogičtí pracovníci škol - učitelé ZŠ, gymnázií, SOŠ a SOU, VOŠ.

  • Předpokládaný počet účastníků: 6-15 osob.

  • Hodinová dotace: 8 x 45 minut.

  • Cena: 2 500 Kč pro osobu, cena pro skupinu může být upravena dohodou.

  • Certifikát DVPP je výstupem kurzu