"Inkluze bez rozpaků" - zážitkový kurz pod vedením lektorů s vlastní zkušeností
Kurz z cyklu "Společně 24h"
Vhodné pro financování z projektu "ŠABLONY"
Kurz z cyklu "Společně 24h"
Potřebujete běžný kontakt se studenty se zdravotním postižením unadnit celému učitelskému sboru? Chcete si být jisti, že se učitelé, studenti i zdravotně postižený žák ve vaší škole budou cítit dobře? Zvažujete, jak přistoupit k hledání vhodných podpůrných opatření u konkrétních žáků, když s konkrétním postižením nemáte vlastní zkušenosti? Zajímá vás, na co si dát pozor, abyste studenty se zdravotním postižením podporovali v samostatnosti a zapojení do života školní komunity?
Pojďte do toho s námi!
Vyzkoušejte si běžné situace a překonávání různých překážek na vlastní kůži.
Poznejte jak se učí, pohybují a baví mladí lidé s různým typem zdravotního postižení.
Diskutujte s lektory, kteří se zdravotním postižením žijí, studují a pracují.
Získejte základní informace a odkazy na kvalitní zdroje podpory pro Vás i Vaše studenty.
Hlavním cílem kurzu "Inkluze bez rozpaků - zážitkový kurz" je především na překonání rozpaků a nejistoty celého pedagogického sboru, případně nepedagogických pracovníků školy, v běžné komunikaci se studenty s různým typem postižení. Kurz probíhá přímo pod vedením mladých lidí s různým typem zdravotního nebo smyslového postižení. Možnost prakticky si vyzkoušet různé situace z běžného života studenta se znevýhodněním přímo v prostorách školy, zažít jeho pocity, tj. propojení pohybu, emocí a vzdělávání - může být i netradiční formou stmelování týmu a motivace k dalšímu poznávání.
Forma kurzu: prezenční zážitkový kurz
Místo konání: Příslušná škola, pro kterou bude kurz pořádán.
Číslo rozhodnutí o kareditaci: MSMT- 32835/2020-2-727, platnost do 06.10.2023
Cílová skupina: pedagogičtí pracovníci škol - učitelé gymnázií, SOŠ a SOU, VOŠ, případně ZŠ, výchovní poradci, metodici, preventisté, ředitelé škol a školských zařízení, asistenti pedagoga, případně nepedagogický personál.
Vzdělávací cíl: Cílem kurzu je usnadnit úspěšné zapojení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do výuky a do dalších aktivit školy – zkompetentnit pedagogický sbor v oblasti podpory žáků ohrožených sociálním vyloučením z důvodu zravotního postižení.
Předpokládaný počet účastníků: 10 - 20 osob.
Hodinová dotace: 8 vyučovacích hodin.
Cena: 29 200 Kč pro skupinu
Certifikát
Praktický blok: Specifika kvality života osob se zrakovým postižením.
Mobilita a sebeobsluha studenta - Pohyb poslepu v prostorách školy – orientace s orientační nebo signální holí, její omezení a možnosti, popis cesty nevidomému nebo slabozrakému studentovi. Pomoc a doprovázení, role průvodce nebo vodícího psa. Poznávání předmětů, běžná sebeobsluha, orientace na stole.
Komunikace a učení - Braillovo písmo, jeho základy, možnosti kombinace s elektronikou. Práce s tištěným textem a jeho omezení. Práce s běžnou výpočetní technikou ve škole. Využití hmatových modelů a map pro běžnou výuku.
Zábava a volný čas - Audio přepis u filmů. Běžné hry poslepu. Sporty pro nevidomé. Kultura a památky se zrakovým postižením.
Praktický blok: Specifika kvality života osob s tělesným postižením.
Mobilita a sebeobsluha - Pohyb na ortopedickém vozíku v prostorách školy. Běžná sebeobsluha při pohybovém omezení. Využití asistenta nebo asistenčního psa pro sebeobsluhu studenta.
Komunikace a učení - Možnosti ovládání počítače s omezením pohybu. Možnosti komunikace při jejím omezení. Psaní a sdílení poznámek.
Zábava a volný čas - Sporty, tanec, kultura s tělesným omezením.
Praktický blok: Specifika kvality života osob se sluchovým postižením.
Mobilita a sebeobsluha - Využití vibrací a světelných signálů. Sluchadla, implantáty, jejich funkce a omezení.
Komunikace - Znakový jazyk, práce s tlumočníkem ve třídě. Odezírání, jeho podmínky a omezení. Český jazyk jako cizí jazyk pro neslyšícího studenta. Telefonování, využití internetu a mobilních zařízení.
Zábava a volný čas - Tlumočená hudba. Titulky pro neslyšící. Sporty a hry.
Reflexe a utřídění informací.
Shrnutí a zdůraznění pocitů z vyzkoušených situací a jejich význam pro zapojení žáka se ZP do školy, zdůraznění možností překonávání bariér a kompenzace postižení.
Shrnutí poznatků a upřesnění typologie postižení a jejich provázání na školní praxi, možnosti rozšíření a aplikace znalostí na jiné typy a závažnost zdravotního postižení – výuka, samostatné studium, mimoškolní aktivity.
Zaměření pozornosti na podporu protektivních a eliminace rizikových faktorů u osob se znevýhodněním v oblasti zdraví, např. v oblasti motoriky, zraku, sluchu.
Diskuse potřeb jednotlivých zainteresovaných skupin a možností jejich balancování.
Společná diskuse možností uplatnění žáků s postižením v životě a dopadů na jejich směrování ve výuce.
Společná formulace základních zásad pro úspěšnou inkluzi (řízená diskuse).
Cílem zážitkového kurzu je zážitkovou formou připravit učitele na situace, které zapojení studentů se zdravotním postižením do sociálního života třídy přináší. Poznání běžných bariér a různých způsobů jejich překonávání z vlastní zkušenosti pod vedením mladých lektorů se zdravotním postižením umožní překonat mnohé obavy a předsudky a připravit podmínky pro úspěšné zapojení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do výuky i dalších aktivit školy. Kurz je zaměřen na inkluzi mladých lidí se smyslovým nebo tělesným postižením, s možností na kurz navázat i práci se studenty s jiným znevýhodněním.
Důvodem pro postavení kurzu jsou dvě základní zkušenosti:
(1) Přístup učitelů a celé komunity školy má obrovský význam pro rozvoj osobnosti mladého člověka, pro jeho pozdější schopnost zapojit se do běžného pracovního a společenského života. Od druhého stupně základní školy nejsou děti většinou času s jedním třídním učitelem, ale v různých předmětech se setkávají s většinou učitelů a členů personálu školy. Jak roste jejich samostatnost a dospívají, stává se škola nejen vzdělávací institucí, ale i prostorem pro sociální interakce a rozvoj osobnosti žáka (studenta).
(2) Bohužel i přes zvyšující se zapojování lidí se ZP do společenského dění má málokdo běžnou každodenní zkušenost s mladým, samostatným člověkem se zdravotním postižením, který je i přes svoje omezení platným členem společnosti a běžně se v ní pohybuje. Pro pedagogy je tedy obtížné si představit, jak bude jednou student s postižením pracovat a žít, a účinně studenta směrovat ve studiu.
V rámci kurzu usilujeme o to:
Podpořit motivaci učitelů k inkluzi dětí se smyslovým nebo tělesným postižením a usnadnit inkluzi žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do škol i do života. Podpořit úspěch inkluze pozitivním ovlivněním postojů učitelů jako nositelů kultury školy a morálních vzorů pro ostatní zainteresované skupiny inkluze.
Poskytnout učitelům vlastní pozitivní zkušenost setkání s dospělými mladými lidmi se zdravotním postižením, kteří nezávisle žijí v běžné společnosti, mají zaměstnání, rodiny, koníčky a mohou tedy být vhodným modelem pro jejich studenty se zdravotním postižením.
Umožnit učitelům pochopit význam a dopad běžných bariér na mobilitu žáka a jeho komfort, sociální interakce nebo studium a dát jim tak možnost být příkladem ostatním pracovníkům i studentům v běžné spolupráci s lidmi se specifickými potřebami.
Ukázat učitelům několik možností, jak takovéto bariéry překonávat a jak s nimi ve třídě pracovat, a usnadnit jim tak hledání řešení pro konkrétního žáka.
Motivovat učitele k zájmu o inkluzi a navést je na vhodné zdroje informací a další kurzy specializované na různé aspekty inkluze dětí s různým typem omezení.
Absolvent kurzu by měl chápat význam inkluze pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, umět se k žákům s různým typem postižení přirozeně chovat, dokázat odhadovat jejich možnosti a spolupracovat na hledání ideálních cest k jejich efektivnímu zapojení do výuky a do sociálního života komunity.
Absolvent by měl dokázat přizpůsobovat svoji výuku potřebám žáků s různým typem postižení a být vzorem správného chování vůči žákům. Měl by dokázat vyhledávat další vhodné zdroje informací a tvořivě s nimi pracovat při úpravě podmínek výuky pro konkrétního žáka se specifickým postižením a schopností jeho kompenzace.
Kurz je postaven především jako zážitkový.
Pedagogové budou opakovaně vystavováni cyklu učení: osobní zážitek – jeho reflexe – upřesnění informací – možnosti uplatnění v praxi. Odborný výklad tak bude průběžně doplňován praktickými částmi s ukázkami a nácviky. Klíčem k úspěchu je skupina lektorů a asistentů, s velkým podílem lidí se zdravotním postižením. Všechny aktivity mají jasně definované vzdělávací cíle, scénář a dodržují vzdělávací cyklus. Celý kurz je založen na odborných znalostech (zdrojem je zde především Univerzita Palackého v Olomouci) a zkušenostech z praxe samotných mladých lidí se zdravotním postižením a ze zážitkového vzdělávání.