"Inkluze bez rozpaků" - zážitkový kurz pod vedením lektorů s vlastní zkušeností

Kurz z cyklu "Společně 24h"


Vhodné pro financování z projektu "ŠABLONY"

Chcete, aby inkluze u vás ve škole probíhala bez zbytečných rozpaků?

  • Potřebujete běžný kontakt se studenty se zdravotním postižením unadnit celému učitelskému sboru? Chcete si být jisti, že se učitelé, studenti i zdravotně postižený žák ve vaší škole budou cítit dobře? Zvažujete, jak přistoupit k hledání vhodných podpůrných opatření u konkrétních žáků, když s konkrétním postižením nemáte vlastní zkušenosti? Zajímá vás, na co si dát pozor, abyste studenty se zdravotním postižením podporovali v samostatnosti a zapojení do života školní komunity?

Pojďte do toho s námi!

      • Vyzkoušejte si běžné situace a překonávání různých překážek na vlastní kůži.

      • Poznejte jak se učí, pohybují a baví mladí lidé s různým typem zdravotního postižení.

      • Diskutujte s lektory, kteří se zdravotním postižením žijí, studují a pracují.

      • Získejte základní informace a odkazy na kvalitní zdroje podpory pro Vás i Vaše studenty.

Hlavním cílem kurzu "Inkluze bez rozpaků - zážitkový kurz" je především na překonání rozpaků a nejistoty celého pedagogického sboru, případně nepedagogických pracovníků školy, v běžné komunikaci se studenty s různým typem postižení. Kurz probíhá přímo pod vedením mladých lidí s různým typem zdravotního nebo smyslového postižení. Možnost prakticky si vyzkoušet různé situace z běžného života studenta se znevýhodněním přímo v prostorách školy, zažít jeho pocity, tj. propojení pohybu, emocí a vzdělávání - může být i netradiční formou stmelování týmu a motivace k dalšímu poznávání.

Parametry kurzu:

  • Forma kurzu: prezenční zážitkový kurz

  • Místo konání: Příslušná škola, pro kterou bude kurz pořádán.

  • Číslo rozhodnutí o kareditaci: MSMT- 32835/2020-2-727, platnost do 06.10.2023

  • Cílová skupina: pedagogičtí pracovníci škol - učitelé gymnázií, SOŠ a SOU, VOŠ, případně ZŠ, výchovní poradci, metodici, preventisté, ředitelé škol a školských zařízení, asistenti pedagoga, případně nepedagogický personál.

  • Vzdělávací cíl: Cílem kurzu je usnadnit úspěšné zapojení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do výuky a do dalších aktivit školy – zkompetentnit pedagogický sbor v oblasti podpory žáků ohrožených sociálním vyloučením z důvodu zravotního postižení.

  • Předpokládaný počet účastníků: 10 - 20 osob.

  • Hodinová dotace: 8 vyučovacích hodin.

  • Cena: 29 200 Kč pro skupinu

  • Certifikát

Obsah vzdělávacího modulu "Inkluze bez rozpaků, zážitkový kurz"

        • Praktický blok: Specifika kvality života osob se zrakovým postižením.

          • Mobilita a sebeobsluha studenta - Pohyb poslepu v prostorách školy – orientace s orientační nebo signální holí, její omezení a možnosti, popis cesty nevidomému nebo slabozrakému studentovi. Pomoc a doprovázení, role průvodce nebo vodícího psa. Poznávání předmětů, běžná sebeobsluha, orientace na stole.

          • Komunikace a učení - Braillovo písmo, jeho základy, možnosti kombinace s elektronikou. Práce s tištěným textem a jeho omezení. Práce s běžnou výpočetní technikou ve škole. Využití hmatových modelů a map pro běžnou výuku.

          • Zábava a volný čas - Audio přepis u filmů. Běžné hry poslepu. Sporty pro nevidomé. Kultura a památky se zrakovým postižením.

        • Praktický blok: Specifika kvality života osob s tělesným postižením.

          • Mobilita a sebeobsluha - Pohyb na ortopedickém vozíku v prostorách školy. Běžná sebeobsluha při pohybovém omezení. Využití asistenta nebo asistenčního psa pro sebeobsluhu studenta.

          • Komunikace a učení - Možnosti ovládání počítače s omezením pohybu. Možnosti komunikace při jejím omezení. Psaní a sdílení poznámek.

          • Zábava a volný čas - Sporty, tanec, kultura s tělesným omezením.

      • Praktický blok: Specifika kvality života osob se sluchovým postižením.

        • Mobilita a sebeobsluha - Využití vibrací a světelných signálů. Sluchadla, implantáty, jejich funkce a omezení.

        • Komunikace - Znakový jazyk, práce s tlumočníkem ve třídě. Odezírání, jeho podmínky a omezení. Český jazyk jako cizí jazyk pro neslyšícího studenta. Telefonování, využití internetu a mobilních zařízení.

        • Zábava a volný čas - Tlumočená hudba. Titulky pro neslyšící. Sporty a hry.

      • Reflexe a utřídění informací.

        • Shrnutí a zdůraznění pocitů z vyzkoušených situací a jejich význam pro zapojení žáka se ZP do školy, zdůraznění možností překonávání bariér a kompenzace postižení.

        • Shrnutí poznatků a upřesnění typologie postižení a jejich provázání na školní praxi, možnosti rozšíření a aplikace znalostí na jiné typy a závažnost zdravotního postižení – výuka, samostatné studium, mimoškolní aktivity.

        • Zaměření pozornosti na podporu protektivních a eliminace rizikových faktorů u osob se znevýhodněním v oblasti zdraví, např. v oblasti motoriky, zraku, sluchu.

        • Diskuse potřeb jednotlivých zainteresovaných skupin a možností jejich balancování.

        • Společná diskuse možností uplatnění žáků s postižením v životě a dopadů na jejich směrování ve výuce.

        • Společná formulace základních zásad pro úspěšnou inkluzi (řízená diskuse).

V čem je kurz specifický?

Cílem zážitkového kurzu je zážitkovou formou připravit učitele na situace, které zapojení studentů se zdravotním postižením do sociálního života třídy přináší. Poznání běžných bariér a různých způsobů jejich překonávání z vlastní zkušenosti pod vedením mladých lektorů se zdravotním postižením umožní překonat mnohé obavy a předsudky a připravit podmínky pro úspěšné zapojení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do výuky i dalších aktivit školy. Kurz je zaměřen na inkluzi mladých lidí se smyslovým nebo tělesným postižením, s možností na kurz navázat i práci se studenty s jiným znevýhodněním.

Důvodem pro postavení kurzu jsou dvě základní zkušenosti:

(1) Přístup učitelů a celé komunity školy má obrovský význam pro rozvoj osobnosti mladého člověka, pro jeho pozdější schopnost zapojit se do běžného pracovního a společenského života. Od druhého stupně základní školy nejsou děti většinou času s jedním třídním učitelem, ale v různých předmětech se setkávají s většinou učitelů a členů personálu školy. Jak roste jejich samostatnost a dospívají, stává se škola nejen vzdělávací institucí, ale i prostorem pro sociální interakce a rozvoj osobnosti žáka (studenta).

(2) Bohužel i přes zvyšující se zapojování lidí se ZP do společenského dění má málokdo běžnou každodenní zkušenost s mladým, samostatným člověkem se zdravotním postižením, který je i přes svoje omezení platným členem společnosti a běžně se v ní pohybuje. Pro pedagogy je tedy obtížné si představit, jak bude jednou student s postižením pracovat a žít, a účinně studenta směrovat ve studiu.

V rámci kurzu usilujeme o to:

  • Podpořit motivaci učitelů k inkluzi dětí se smyslovým nebo tělesným postižením a usnadnit inkluzi žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do škol i do života. Podpořit úspěch inkluze pozitivním ovlivněním postojů učitelů jako nositelů kultury školy a morálních vzorů pro ostatní zainteresované skupiny inkluze.

  • Poskytnout učitelům vlastní pozitivní zkušenost setkání s dospělými mladými lidmi se zdravotním postižením, kteří nezávisle žijí v běžné společnosti, mají zaměstnání, rodiny, koníčky a mohou tedy být vhodným modelem pro jejich studenty se zdravotním postižením.

  • Umožnit učitelům pochopit význam a dopad běžných bariér na mobilitu žáka a jeho komfort, sociální interakce nebo studium a dát jim tak možnost být příkladem ostatním pracovníkům i studentům v běžné spolupráci s lidmi se specifickými potřebami.

  • Ukázat učitelům několik možností, jak takovéto bariéry překonávat a jak s nimi ve třídě pracovat, a usnadnit jim tak hledání řešení pro konkrétního žáka.

  • Motivovat učitele k zájmu o inkluzi a navést je na vhodné zdroje informací a další kurzy specializované na různé aspekty inkluze dětí s různým typem omezení.

Absolvent kurzu by měl chápat význam inkluze pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, umět se k žákům s různým typem postižení přirozeně chovat, dokázat odhadovat jejich možnosti a spolupracovat na hledání ideálních cest k jejich efektivnímu zapojení do výuky a do sociálního života komunity.

Absolvent by měl dokázat přizpůsobovat svoji výuku potřebám žáků s různým typem postižení a být vzorem správného chování vůči žákům. Měl by dokázat vyhledávat další vhodné zdroje informací a tvořivě s nimi pracovat při úpravě podmínek výuky pro konkrétního žáka se specifickým postižením a schopností jeho kompenzace.

Kurz je postaven především jako zážitkový.

Pedagogové budou opakovaně vystavováni cyklu učení: osobní zážitek – jeho reflexe – upřesnění informací – možnosti uplatnění v praxi. Odborný výklad tak bude průběžně doplňován praktickými částmi s ukázkami a nácviky. Klíčem k úspěchu je skupina lektorů a asistentů, s velkým podílem lidí se zdravotním postižením. Všechny aktivity mají jasně definované vzdělávací cíle, scénář a dodržují vzdělávací cyklus. Celý kurz je založen na odborných znalostech (zdrojem je zde především Univerzita Palackého v Olomouci) a zkušenostech z praxe samotných mladých lidí se zdravotním postižením a ze zážitkového vzdělávání.