"Podpora práce se studenty se zvýšenou citlivostí nebo mimořádným nadáním"
kurz z cyklu "Společně 24h"
Vhodné pro financování z projektu "ŠABLONY"kurz z cyklu "Společně 24h"
Vhodné pro financování z projektu "ŠABLONY"Učitelé ve výzkumu uvedli, že se jim obtížně daří pracovat s žáky s psychickým onemocněním, poruchami chování a poruchami autistického spektra. Těchto dětí přibývá a poskytovat jim podporu je obecně považováno za velmi náročné. Věříme, že pomůže, když si učitelé osvojí efektivní metody práce s těmito dětmi a rozvinou možnosti spolupráce s externími odborníky, např. s terapeuty, sociálními pracovníky. Tato specifická inkluze žáků vyžaduje koordinovanou multioborovou spolupráci.
Situace dětí s mimořádným nadáním je v něčem podobná. Jejich nadání by jim mělo poskytovat výhodu, běžné podmínky a normální nároky, ale neposkytují prostor ani motivaci pro rozvoj jejich mimořádných schopností. Včasná idnetifikace a vhodné vedení těchto žáků může pomoci předcházet frustraci, ztrátě motivace i kázeňským problémům a podpořit rozvoj zdravé osobnosti.
Hlavním cílem cyklu kurzů "Společně 24h" je podpořit učitele v zapojování studentů se speciálními vzdělávacími potřebami do běžné výuky i komunity školy. Cílem kurzu je podpora sociální inkluze žáků a studentů, kteří jsou i přes dostatečné intelektové schopnosti ohroženi sociálním vyloučením pro svoji odlišnost a potřebu specifické podpory při zapojování do sociální skupiny dětí.
modul akreditovaný pod názvem "Specifika inkluze žáků se znevýhodněním v oblasti psychiky, zvýšenou citlivostí a mimořádným nadáním" je zaměřen na náročnou, na vyšším stupni škol stále častější oblast žáků s "neviditelným" znevýhodněním. Kurz je jedním z prvních takových kurzů v republice.
Forma kurzu: Cyklus seminářů pro kolektiv pedagogů.
Místo konání: Zenklova 32, Praha 8 nebo příslušná škola, pro kterou bude kurz pořádán.
Číslo rozhodnutí o kareditaci: MSMT- 15546/2018-2-485, platnost do 12.9.2021
Cílová skupina: pedagogičtí pracovníci škol - učitelé gymnázií, SOŠ a SOU, VOŠ, případně ZŠ, výchovní poradci, metodici, preventisté, ředitelé škol a školských zařízení, asistenti pedagoga, případně nepedagogický personál.
Předpokládaný počet účastníků: 10 - 20 osob.
Hodinová dotace: 8 vyučovacích hodin
Cena: 25 200 Kč pro skupinu
Certifikát
všechny moduly jsou samostatně akreditovány jako 8 hodinové kurzy, při absolvování všech tří modulů cyklu je možné získat i certifikát za celý 24 hodinový kurz.
Cílem kurzu je usnadnit úspěšné zapojení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do výuky a do dalších aktivit školy – zkompetentnit pedagogický sbor v oblasti podpory žáků ohrožených sociálním vyloučením z důvodu zravotního postižení.
Identifikace specifik skupiny žáků se znevýhodněním v oblasti psychiky např. žáků se zkušeností s panickými atakami (jejich specifika, identifikace), diskuse nad možnostmi podpory protektivních a eliminace rizikových faktorů.
Žáci se zvýšenou citlivostí a s mimořádným nadáním, jejich specifika, projevy, identifikace, možnosti podpůrných opatření, podpory protektivních a eliminace rizikových faktorů.
Diskuse nad odlišnostmi a podobnostmi dalších skupin studentů ohrožených sociálním vyloučením.
Kazuistika sociální exkluze a zdařilé inkluze v rámci holistického přístupu.
Výstup: samostatný certifikát o obsolvování vzdělávání v rozsahu 8h.
Pár slov před finálním ANO
Hlavním cílem modulu je konkrétní aplikace inkluze na skupiny žáků, jejichž znevýhodnění je na první pohled neviditelné a může být snadno zaměňováno za jiné nebo úplně přehlíženo. Pedagogové se seznámí se specifiky žáků se znevýhodněním v oblasti psychiky, zvýšenou citlivostí a mimořádným nadáním.
Cílem celého cyklu je připravit podmínky pro úspěšné zapojení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do výuky a do dalších aktivit školy – seznámit pedagogický sbor s potřebami a komplexností tématiky zapojení žáka ohroženého sociálním vyloučením.
Kurz je postaven jako sociálně pedagogický, nikoliv speciálně pedagogický, zaměřuje se proto primárně na žáky s intelektuální výbavou umožňující bezproblémové zvládnutí obsahu učiva, byť za pomoci některých pomůcek nebo asistence. Cílem kurzu je podpora sociální inkluze žáků a studentů, kteří jsou i přes dostatečné intelektové schopnosti ohroženi sociálním vyloučením pro svoji odlišnost a potřebu specifické podpory při zapojování do sociální skupiny dětí.